The new Industrial Revolution

Industry 4.0


Dipl. Ing. Ralf Vinzenz Bigge, Leiter Enterprise Integration Center des FIR e. V. an der RWTH Aachen
Published in: DiALOG - DAS MAGAZIN FÜR ENTERPRISE INFORMATION MANAGEMENT | MÄRZ 2016
 
A revolution with an announcement
The term Industry 4.0 is currently on everyone's lips. It is a synonym for the “fourth industrial revolution”, which stands for the computerization of industry. The term was coined by the German government's high-tech strategy and stands for one of ten future projects that are intended to lead to more growth and prosperity in Germany. The German government has thus held out the prospect of a revolution, the signs of which are already clearly visible in the consumer goods sector: Thanks to smartphones, smart gadgets and apps, processes can simplify processes enormously and open up new sources of income. In the industrial context, however, potential use cases are being realized much more slowly. In order to develop these use cases, a clear understanding of the term is first required: industrial revolutions describe far-reaching and lasting transformations of economic and social conditions. The abstract term “Industry 4.0” describes the process initiated by mechanization in the 19th century, the subsequent introduction of mass production based on the mass production based on the division of labor and finally the use of electronics and IT to further automate production, the fourth industrial revolution.
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Führung wird immer wichtiger
Zweifellos, die meisten Unternehmen werden sich in den kommenden Jahren stark verändern. Neben ihren Strukturen und den Arbeitsbeziehungen in ihnen werden sich oft auch ihre Geschäftsmodelle wandeln. Doch eines wird sich nicht verändern: der Mensch Mitarbeiter. Er wird sich weiterhin Halt und Orientierung wünschen – gerade wenn im Unternehmen selbst und in dessen Umfeld scheinbar alles im Fluss ist.

Doch wer soll ihm dieses Gefühl vermitteln, wenn im Unternehmen sozusagen alles permanent auf dem Prüfstand steht? Letztlich können dies nur die Führungskräfte sein. Deshalb ist die These nicht gewagt: Führung wird künftig in den Unternehmen immer wichtiger werden – gerade weil es im Unternehmenskontext sonst nichts mehr gibt, worauf man als Mitarbeiter bauen und vertrauen kann.

Führung muss sich ändern
Soweit, so beruhigend. Das bedeutet jedoch keineswegs, dass sich Führung nicht verändert. Im Gegenteil! Die Art zu führen, muss sich im digitalen Zeitalter radikal wandeln. Denn folgende Entwicklungslinien sind in den Unternehmen unverkennbar.

  • Die für den Unternehmenserfolg relevanten Leistungen werden zunehmend von bereichs- und oft sogar unternehmensübergreifenden Teams erbracht.
  • Die für die Kunden erbrachten Lösungen setzen immer mehr Spezialwissen voraus, das die Führungskräfte oft selbst nicht haben.
  • Die von den Unternehmen erarbeiteten Strategien, Planungen usw. haben eine immer kürzere Gültigkeitsdauer. Und:
  • Die Führungskräfte und ihre Bereiche stehen immer häufiger vor Herausforderungen, für die sie noch keine Lösung haben.

Wie ist in einem solchen Umfeld erfolgreiche Führung möglich – wenn die Führungskräfte einen immer geringeren (disziplinarischen) Zugriff auf ihre Mitarbeiter haben und – salopp formuliert – auch nicht schlauer als diese sind?

Führungskräfte müssen „Marken“ werden
Nach dem klassischen Befehl- und Gehorsam-Prinzip ist dies nicht möglich; ebenso wenig dadurch, dass die Führungskräfte versuchen, sich als Alles-besser-Wisser zu profilieren. Der einzig mögliche Lösungsweg ist: Die Führungskräfte müssen sich zu echten Leadern entwickeln, also Persönlichkeitsmarken, denen die Mitarbeiter vertrauen.

Eine Marke kennzeichnen zwei Faktoren. Erstens: Sie ist aufgrund ihres Auftritts beziehungsweise Erscheinungsbilds wiedererkennbar. Und zweitens: Sie gibt den Kunden ein klares Leistungsversprechen – so wie dies zum Beispiel die Unternehmen Audi und BMW mit ihren Slogans „Vorsprung durch Technik“ beziehungsweise „Freude am Fahren“ tun.

Erkennbar für gewisse Werte stehen
Ähnlich verhält es sich mit Fühungskräften, die eine „Persönlichkeitsmarke“ sind. Auch sie stehen für ihr Umfeld erkennbar für konkrete Werte und Überzeugungen, die sich in ihrem Verhalten zeigen. Also lautet eine Anforderung an Führungskräfte, die eine Persönlichkeitsmarke werden möchten: Sie müssen sich ihrer Werte und Überzeugungen sowie Stärken bewusst werden – also darüber, was sie als Person einzigartig und unverwechselbar macht. Dazu zählt auch das Kennen der eigenen Schwächen. Denn erst aus dem Bewusstsein unserer Stärken und Schwächen erwächst das erforderliche Selbstverständnis für unsere mögliche Wirkung. Und dieses hilft uns wiederum, nicht nur an „Schönwetter-Tagen“, sondern auch, wenn es (im Unternehmen oder Markt) „stürmt und schneit“ eine souveräne Haltung einzunehmen und zu zeigen. Und dies ist wiederum ein Signal für unsere Umwelt: Dieser Marke beziehungsweise Person kannst du vertrauen.

Sich präsentieren und vermarkten
„Werden Sie als Führungskraft eine Marke und präsentieren und vermarkten Sie sich entsprechend“ – diese Aufforderung stößt bei vielen Führungskräften auf Vorbehalte. Denn mit dem Begriff „Vermarktung“ assoziieren sie Attribute wie „schrill“ und „laut“. Doch nur wenige Marken sind so schrill und laut wie Afri Cola. Weit mehr setzen auf ein unaufgeregtes Under-Statement.
Ähnlich verhält es bei der Selbst- Vermarktung von Führungskräften. Auch hier geht es nicht darum, stets am lautesten zu schreien, sondern immer wieder nach außen zu zeigen und zu artikulieren,

  • wofür man steht und
  • was einem als Person wichtig ist.

Denn so entstehen Glaubwürdigkeit und somit Vertrauen. Und diese Faktoren werden für den Führungserfolg in der von Veränderung geprägten VUCA-Welt immer wichtiger.

 The focus is on so-called cyber-physical systems, which link the virtual data world with physical objects and are able to communicate with each other. This means that previously passive, “dumb” objects become intelligent actors and organize themselves independently without human intervention. This creates countless possibilities for networking and control, which will lead to a change in production processes and networks and revolutionize the manufacturing industry in the long term. 

Translated with DeepL.com (free version)

The ideal path remains uncertain
Experts agree that not only leaps in productivity, but also numerous new business models and services will emerge and predict that our economy will experience enormous growth as a result of the fourth industrial revolution. Enormous growth potential through the fourth industrial revolution. However, bridging the gap between production, automation, electronics and information and communication technologies requires companies to companies a high degree of different skills. They have little idea of the scope that this development entails. In future, it will no longer be enough to manufacture high-quality products “Made in Germany”. Companies that want to master the transformation process to Industry 4.0 need to think about the progressive automation of their processes, data security, the qualification profiles of their employees and supplementary digital services.

However, there is no “silver bullet” that guarantees successful implementation. Each company must decide for itself which technologies simplify the provision of services. From checklists and material lists on the field service technician's smartphone to fully automated production processes that can finally be planned thanks to forecasts and real-time feedback from the systems, there is a wide range of options.  Even small and medium-sized companies should not shy away from taking steps towards digitalization in order to initiate a revolutionary, sustainable renewal of their business model.
 

However, there is no “silver bullet” that guarantees successful implementation.


There are many fields of action
As there are sometimes few defined standards and clear implementation guidelines to facilitate investment decisions, the FIR at RWTH Aachen University has developed a four-field model, to provide companies with an orientation framework for possible optimization steps. It divides the topic of “Industry 4.0” into four areas of action: Smart Factory, Smart Operations, Smart Products and Smart Services. This promotes the fact that it is no longer enough to simply make profits these days. Rather, customers are demanding that the company acquired by the company in a sustainable, ethical manner.

The smart factory comprises innovative and flexible production in which state-of-the-art sensor technology and IT systems are optimally coordinated to provide targeted and benefit-oriented information. Smart operations, on the other hand, aim to align value creation and production processes with increased customer expectations in terms of quality, efficiency, costs, individual variety, production and delivery times. generated. This includes the development of Smart Products and Smart Services, which focus on increasing added value for the customer following traditional sales. This four-field classification is of course just one of many possible models - but it should help companies to clearly identify and name their scope for action. This enables them to take their own steps towards Industry 4.0 based on their potential.

The FIR e.V. at the RWTH Achen is a non-profit, cross-industry research research institution at the RWTH Aachen in the the field of business organization and corporate development. The Institute researches, qualifies, teaches and and provides support in the areas of service management information management, production management and business transformation. The activities of the FIR are aimed at systematically develop the IT-supported business organization systematically develop and exemplary implementation. The developed methods and tools are made available again in made available to companies. In the relationship between practice and theory the institute conducts application-oriented research with active participation by the companies.
www.fir.rwth-aachen.de