First steps towards transformation

Gaining experience with a pilot project

Michael Thron, Management Board of objective partner AG
Published in: DiALOG - DAS MAGAZIN FÜR ENTERPRISE INFORMATION MANAGEMENT | MÄRZ 2017

The term “digitalization” and the related term “digital transformation” have been booming in the media for some time now. There is hardly a day goes by without some of the well-known specialist media and blogs reporting on digital projects, products and services. Many SMEs consider the topic to be very important, but only a few are planning specific digitalization projects - let alone implementing them.

Three levels of digitalization
This is certainly also due to the fact that there are different levels of digitalization, which are often mixed up too much or considered inseparable. From objective partner's point of view, digitalization includes three important and major topics:

Optimization: Digitalization can help companies to make processes more agile through modern, digital technologies. This is not just about speed, but about improving value creation or reacting as flexibly as possible to market conditions and, above all, to the wishes and preferences of customers. Examples here include apps that are used in logistics or service processes on the customer, partner and company side to create end-to-end processes.

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Führung wird immer wichtiger
Zweifellos, die meisten Unternehmen werden sich in den kommenden Jahren stark verändern. Neben ihren Strukturen und den Arbeitsbeziehungen in ihnen werden sich oft auch ihre Geschäftsmodelle wandeln. Doch eines wird sich nicht verändern: der Mensch Mitarbeiter. Er wird sich weiterhin Halt und Orientierung wünschen – gerade wenn im Unternehmen selbst und in dessen Umfeld scheinbar alles im Fluss ist.

Doch wer soll ihm dieses Gefühl vermitteln, wenn im Unternehmen sozusagen alles permanent auf dem Prüfstand steht? Letztlich können dies nur die Führungskräfte sein. Deshalb ist die These nicht gewagt: Führung wird künftig in den Unternehmen immer wichtiger werden – gerade weil es im Unternehmenskontext sonst nichts mehr gibt, worauf man als Mitarbeiter bauen und vertrauen kann.

Führung muss sich ändern
Soweit, so beruhigend. Das bedeutet jedoch keineswegs, dass sich Führung nicht verändert. Im Gegenteil! Die Art zu führen, muss sich im digitalen Zeitalter radikal wandeln. Denn folgende Entwicklungslinien sind in den Unternehmen unverkennbar.

  • Die für den Unternehmenserfolg relevanten Leistungen werden zunehmend von bereichs- und oft sogar unternehmensübergreifenden Teams erbracht.
  • Die für die Kunden erbrachten Lösungen setzen immer mehr Spezialwissen voraus, das die Führungskräfte oft selbst nicht haben.
  • Die von den Unternehmen erarbeiteten Strategien, Planungen usw. haben eine immer kürzere Gültigkeitsdauer. Und:
  • Die Führungskräfte und ihre Bereiche stehen immer häufiger vor Herausforderungen, für die sie noch keine Lösung haben.

Wie ist in einem solchen Umfeld erfolgreiche Führung möglich – wenn die Führungskräfte einen immer geringeren (disziplinarischen) Zugriff auf ihre Mitarbeiter haben und – salopp formuliert – auch nicht schlauer als diese sind?

Führungskräfte müssen „Marken“ werden
Nach dem klassischen Befehl- und Gehorsam-Prinzip ist dies nicht möglich; ebenso wenig dadurch, dass die Führungskräfte versuchen, sich als Alles-besser-Wisser zu profilieren. Der einzig mögliche Lösungsweg ist: Die Führungskräfte müssen sich zu echten Leadern entwickeln, also Persönlichkeitsmarken, denen die Mitarbeiter vertrauen.

Eine Marke kennzeichnen zwei Faktoren. Erstens: Sie ist aufgrund ihres Auftritts beziehungsweise Erscheinungsbilds wiedererkennbar. Und zweitens: Sie gibt den Kunden ein klares Leistungsversprechen – so wie dies zum Beispiel die Unternehmen Audi und BMW mit ihren Slogans „Vorsprung durch Technik“ beziehungsweise „Freude am Fahren“ tun.

Erkennbar für gewisse Werte stehen
Ähnlich verhält es sich mit Fühungskräften, die eine „Persönlichkeitsmarke“ sind. Auch sie stehen für ihr Umfeld erkennbar für konkrete Werte und Überzeugungen, die sich in ihrem Verhalten zeigen. Also lautet eine Anforderung an Führungskräfte, die eine Persönlichkeitsmarke werden möchten: Sie müssen sich ihrer Werte und Überzeugungen sowie Stärken bewusst werden – also darüber, was sie als Person einzigartig und unverwechselbar macht. Dazu zählt auch das Kennen der eigenen Schwächen. Denn erst aus dem Bewusstsein unserer Stärken und Schwächen erwächst das erforderliche Selbstverständnis für unsere mögliche Wirkung. Und dieses hilft uns wiederum, nicht nur an „Schönwetter-Tagen“, sondern auch, wenn es (im Unternehmen oder Markt) „stürmt und schneit“ eine souveräne Haltung einzunehmen und zu zeigen. Und dies ist wiederum ein Signal für unsere Umwelt: Dieser Marke beziehungsweise Person kannst du vertrauen.

Sich präsentieren und vermarkten
„Werden Sie als Führungskraft eine Marke und präsentieren und vermarkten Sie sich entsprechend“ – diese Aufforderung stößt bei vielen Führungskräften auf Vorbehalte. Denn mit dem Begriff „Vermarktung“ assoziieren sie Attribute wie „schrill“ und „laut“. Doch nur wenige Marken sind so schrill und laut wie Afri Cola. Weit mehr setzen auf ein unaufgeregtes Under-Statement.
Ähnlich verhält es bei der Selbst- Vermarktung von Führungskräften. Auch hier geht es nicht darum, stets am lautesten zu schreien, sondern immer wieder nach außen zu zeigen und zu artikulieren,

  • wofür man steht und
  • was einem als Person wichtig ist.

Denn so entstehen Glaubwürdigkeit und somit Vertrauen. Und diese Faktoren werden für den Führungserfolg in der von Veränderung geprägten VUCA-Welt immer wichtiger.

Communikcation: Digital technologies enable new ways of reaching customers, employees and business partners in two-way communication. The 360-degree view of the customer, the
The 360-degree view of the customer, deriving the right approach and offers, using the right channels and generating added value for the customer are often the goals of digitalization.

Business models:The supreme discipline of digitalization is the introduction of innovative, value-adding business models. They are often only made possible by digital technologies. One example is uncomplicated car sharing based on an app with vehicle search, which does not require fixed parking spaces, or the development of new sales channels and value-added services that were previously not possible or only possible with difficulty.

These three topics are also the starting points for digitalization projects. However, under no circumstances should a medium-sized company rush into a major project right from the start and run a high risk of failure. risk of failure. A focused start with a smaller pilot project is an important step towards success in the digital transformation. The comparatively implementation generates valuable experience that can be transferred to other specialist areas.

Responsive / multi-channel applications as digital pilot projects
Before such a project can be launched, IT management is faced with crucial questions such as: which new technologies, systems and solutions must be included in the technology and application portfolio and how does this fit in with existing architectures and development plans? application portfolio and how does this fit in with existing architectures and development plans? SAP users in particular have a wide range of options. Is a cloud strategy the right one or is a start on premise more sensible? Native development for a mobile device or would you prefer SAP UI5? What advantages does Fiori offer? Do I need SAP HANA right away or can I start without it? Will the HCP help me? What do I need to meet the department's requirements and what about security? objective partner has already supported many customers with their digital pilot projects.
 

A focused start with a smaller pilot project is an important step towards success in the digital transformation.


The integration into the IT strategy and the corporate and application architecture as well as technology decisions, development planning, ramp-up of the project and ultimately the realization were all part of this task. realization were part of the task here. Existing experience has shown that, for the implementation of a pilot project, the lowest possible investment volume, high business impact and fast project lead times are of great importance. impact and a fast project turnaround time are of great importance. As a result of these requirements, it is usually applications that digitalize processes with a high proportion of manual activities and rely entirely on responsive, multi-channel applications. A typical project of this type was recently implemented by objective partner for one of its customers. It This is a company that supplies businesses in the system catering sector with the necessary products. There are a few special features to consider here: The quantities for the orders are The quantities for the orders are combined with consumption values entered centrally on site and transferred to the logistics provider. However, this automatically determined requirement is sometimes not sufficient for individual restaurants. For example, major local events can lead to increased demand for certain products for a short period of time. It was now common practice here to correct the prefabricated orders by fax or telephone. Defects in the delivery, such as incorrect or missing products, were reported in the same way. objective partner worked with the customer to fully digitize the ordering and delivery process. Both the customer and the logistics provider use mobile multichannel apps are now used by both the customer and the logistics provider to support the ordering process, including manual corrections and delivery checks. With a simple press of the thumb, employees can now can now view the orders on site on their smartphone and easily change quantities or incorrect orders.

Another example of a digital pilot project that not only increases efficiency but also opens up a new communication channel to customers comes from the pharmaceutical industry.
This involved an ordering system for sample packs of medication. Until now, doctors' surgeries had to order in the traditional way by telephone and fax. But after the digital pilot project they received a mobile app with which they could place orders very easily. Existing medication can be ordered simply by scanning the barcode.
But the app not only makes the ordering process easier, it also allows the pharmaceutical company to communicate with the doctor. This means that the doctor now receives targeted information, for example about new medicines, current studies and research results. Experience has shown that the willingness to receive information via such an app is significantly higher than with conventional methods such as advertising letters or newsletters.

These two examples show that the digital transformation does not necessarily have to start with a big leap. A good start is the implementation of a digital project in a peripheral
a peripheral area, but one that should have a high utility value for users. This increases the acceptance of digital change within the company and further projects can then develop a
comprehensive digital strategy with changed or new business models can then be implemented in further projects.
 

objective partner was founded in 1994 and, from the very beginning, accompanied a development that is now known as “digitalization” or “digital transformation”. Since then, we have acted independently and in a variety of ways - objectively and in partnership - as we have been self-financed and owner-managed since our foundation. Every project is a matter for the boss and implemented by around 60 experts. We work at our location in Weinheim and nationwide, supported by the experience of more than 1500 customer projects for over 300 customers in the areas of System integration, future-proof IT architectures and IT operating concepts, mobile apps and backend connection, individual applications, data & business analytics, IoT and SAP solutions. Interdisciplinary and measurably successful.
www.objective-partner.de

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